dijous, 14 de juny del 2012

transport públic I

Santiago de Chile és una ciutat amb una superfície de 641,4 km2 i té una població de 5,5 milions d'habitants que comptant l'àrea metropolitant (AM) la quantitat puja a 6,5 milions. Perquè us en feu una idea, a CHile hi ha uns 15 milions de persones (i pujant amb la vinguda de tants ejpañolitos) i la meitat viu a Santiago! Dins de la AM hi ha 32 barris (o comunes com en diuen aquí). D'aquestes 32 comunas només n'hi ha 10 a les quals hi arriba el metro.
Per tant, quedeu-vos amb aquestes dues dades:
- 10 barris dels 32 als quals hi arriba el metro
- 6,5 millions de persones movent-se a diari per anar a treballar, estudiar...

Jo actualment visc a Providència, a prop del metro de Salvador (línia vermella) i ara mateix treballo a San Joaquín (linia verda), de fet tinc sort de que en 25 min em planto de la porta de casa a la porta de la obra i en metro! I de fet també tinc sort de que el meu moviment és en contra de la marea, vull dir que de normal la gran massa treballa o pel centre, "Las Condes" o per Providència, ja que és on es troba el "Sanhattan" (el centre comercial/financer de la ciutat). Així que jo tinc la sort d'anar en contra la massa, ja que jo vaig del centre cap a la periferia! Espera... sort?! Mireu, jo surto de casa cada dia a les 7:30 i a les 7:40 em planto a Baquedano per anar cap a San Joaquín, Baquedano és una estació de metro d'intercanvi de la línia verda que vé de la perifèria a la vermella que recorre el centre, Las Condes i Providencia, per tant és una estació gran i important, tot i així els enginyers que la van dissenyar es van quedar curts en el dimensionament de l'estació. Us recordo que al dia es mouen uns 6,5 milions de persones per la ciutat, per tant en estacions com la de Baquedano és ESPECTACULAR el moviment de gent que hi ha a les hores punta (matí i tarda), i jo, que vaig en contra la marea en pateixo les conseqüències, hi ha hagut dies en que  m'he hagut d'esperar 5 min de rellotge a que pugès la gent de l'andana per jo poder baixar, i mira que en teoria hi ha unes escales només per baixar i d'altres per només pujar... tot i així les andanes s'omplen tant que la gent va per on pot! Una altra conseqüència del mal dimensionament són les cues que es creen per pagar o comprar el bitllet/carregar la targeta en hora punta en estacions de molta afluència, ahir no vaig poder fer-ne una foto a l'estació de Manuel Montt ja que no tenia espai per treure el móbil!

Deixant de banda el dimensionament de les estacions els metros van A TOPE, en el meu cas tinc sort (sí, sóc una suertuda!) ja que tot i no poder seure, com a mínim puc respirar i no he d'empènyer a ningú per entrar a dins del vagó! Però per baixar del vagó els xilens (i molts barcelonins) encara no han entès el "DEJEN BAJAR ANTES DE SUBIR", i us confesso, que això em posa molt i molt nervioseta! Una altra característica dels xilens, és que si hi ha molta gent a l'andana esperant per pujar al vagó no hi ha una cua ordenada no, és la ley del más fuerte!

Però hi ha coses bones com que en línies molt llargues i amb moltes parades com la verda i la blava els metros fan dos rutes, la verda i la vermella, i una para en unes estacions i una altra en unes altres, d'aquesta manera fa que per exemple el meu trajecte que és de unes 9 parades en comptes de fer-ho en 20 minuts només en trigui 10! També us he de dir que tinc la sort que la meva ruta cap a la feina tinc unes vistes dels Andes espectaculars i més ara que estan nevats!

Bé, i això del metro, quan em toqui anar sovint cap a la perifèria ja tornaré a fer un altre post al respecte, perquè segur que serà tota una altra aventura....


*Habitants de Xile, si veieu alguna dada que no és correcte feu-m'ho saber please!!

2 comentaris:

  1. Jolin Carla, quin stresss... nomes de llegir-ho, jo que em queixo que ara vaig en metro.... PACIENCIA, es el que has de tenir perque imagino que anar amb cotxe deu ser molt pitjor....

    ResponElimina
  2. buf,buf,buf... i sort que no has de pujar rescloses! ;)

    Petonets des de Viviers, un poble preciós de la Val du Rhône!

    MOntse

    ResponElimina